IN THE SUPREME COURT OF BELIZE, A.D. 2018

CLAIM NO. 254 of 2018

ANWAR BARROW CLAIMANT

AND
MICHAEL RUDON FIRST DEFENDANT
TIMES NEWSPAPER LIMITED SECOND DEFENDANT

BEFORE the Honourable Madam Justice Sonya Young

Written Submissions
Claimant — 9" July, 2018

Decision
24" September, 2018

Mr. Rodwell R.A. Williams, S.C., C.B.E. for the Claimant.

Keywords: Default Judgment — Tort — Defamation- Newspaper - Businessman

- Assessment of Damages — Malicious Intent — Aggravated Damages

JUDGMENT

1. Default Judgment was entered for the Claimant against the Defendants, the
terms of which will be determined by the Court herein. The Claimant is a
well-known businessman and son of the Prime Minister of Belize. The first
Defendant is the Editor of The Belize Times which is owned and published
by the second Defendant. Together, the Defendants operate accounts on the
worldwide web known as “The Belize Times Press” on the websites ISSU

and Facebook. These sites are accessible to users worldwide.

1



Mr. Barrow in his claim, complained of certain words, published in the
Belize Times Press, which he says are defamatory and have been accessed
and read by a substantial number of users. The ISSU account has 97
followers while the Facebook account has 7,202. This means that the
publication was visible to a number of persons. It in fact had been shared
twenty times and liked nine times by the Facebook users when the claim was
filed.

The offending words were published on or around the 17" November, 2017

as follows:

“Tangled web ..

It’s interesting how things play out in politics. Gapi Vega has become the poster child
for corruption and greed in the UDP. The First Son and my new idol, the sweet and sexy
woman-magnet Juliet are now controlling things in the Ministry of Natural Resources,
raking in whatever was left by the Vegas. But how did this come to pass? Well, the word
is that when Gapi was Minister, Anwar was put in check where several very lucrative
land deals were concerned. Anwar went to daddy, and that’s when Gapi was removed
from the Ministry. Gapi feels that not satisfied with that, Anwar conspired with his close
friend Vanessa Retreage when she became Minister of Lands to find and release land
documents which would destroy him. And that’s when a message was sent from the Vega
clan to Retreage threatening her and her son. Word to this decrepit script is that Gapi
also has plans for the First Son, and we don’t mean plans he’ll enjoy. I’m very interested
to see how this one plays out.”

Mr. Barrow claims that in their natural and ordinary meaning the words are
meant and are understood to mean that he:

(@) exercises control over the Ministry of National Resources;

(b) s corrupt and used his purported control for personal gain;

(c) used this purported control to have Gasper Vega, the then Minster of
Natural Resources, removed;

(d) had been prevented from carrying out general corrupt land transactions;

(e) contrived with the former Minister of Lands Ms. Vanessa Retreage to
clandestinely acquire the release of confidential documents with the

2



()

(6)

(7)

(8)

intent to damage Mr. Gasper Vega’s reputation.
Or alternatively by innuendo that he:

(@) used his relationship with the Prime Minister to remove Gasper Vega,
the then Minister of Lands.

(b) is receiving the remnants of the corruption or benefiting from what was

left by Gasper Vega at the Ministry of Natural Resources.

He pleads further that the contents of the publication are entirely false, have
seriously harmed his reputation and have caused him hurt, distress and

embarrassment. He seeks an injunction and aggravated damages.

He became aware of the Article after several persons including staff, friends
and business associates brought it to his attention. Mr. Barrow explains that
he owns a chain of finance companies in Belize. His integrity and honesty
are the fundamentals of his success in business and his record remains
Impeccable. He extols his accomplishments and his previous appointments.
Notably being the Chief Executive Officer of Belize Telemedia Ltd, one of

the largest corporations in Belize.

He has informed the Defendants, in writing, that the words complained of
are entirely false and twice sought an apology and public retraction. To date,
despite having ample opportunity, there has been no response whether in the
form of an apology or otherwise. The offending Articles remain on both the
Facebook and ISSU pages and he continues to be questioned about their

content by third parties.

While he expects and accepts a certain level of political commentary about

himself due to his father’s public role, he is certain that this ought not to



(9)

(10)

(11)

(12)

(13)

include attempts to smear and discredit him. More alarming for him was the

idea of there existing a physical threat of harm to him personally.

In his affidavit, Mr. Barrow expresses the belief that the publications were
motivated by malice derived solely from the circumstances of his heritage.

He also pleaded that the defendants seemed to have a penchant “for defaming

persons who are connected to the United Democratic Party and have wrote defamatory

material of the Claimant on several occasions prior”.

He attached a number of prior publications issued by the Defendants which
he says are similarly offensive but which he has chosen not to pursue
through the court system. He also mentioned other Supreme Court of Belize
judgments in favour of his mother, father or himself against the Defendant
for libel.

The issues for the court to determine are:
1. Are the words complained of defamatory

2. If the words are defamatory, what damages are the Claimant entitled to

Are the words complained of defamatory:

The Court has considered the words complained of and find that the
defamatory meaning alleged is a reasonable interpretation. Anwar is
mentioned by name, Gaspar Vega’s alleged extraordinary degree of
corruption is juxtaposed with Anwar’s acts after Vega’s removal, the genesis
of and rationale for Vega’s removal is explained, so too are the various

corrupt alliances Anwar formed to further his agenda.

The Court also finds evidence that the words were published. The
publication, including the offending Article had been posted, accessed and

liked by the Facebook users. Moreover, the Claimant attests that a number

4



(14)

(15)

(16)

of persons within the jurisdiction brought the Article to his attention and

continue to question him about its contents, even now.

The Defendants have chosen not to defend and so the Court need consider
the matter no further. As stated at paragraph 84 of Vladimir Sloutsker v
Olga Romanova[2015] EWHC 2053 (QB) which concerned a default

judgment on a defamation matter:

“However, CPR 12.11(1) provides that: “where a claimant makes an application for a
default judgment, judgment shall be such judgment as it appears to the court that the
claimant is entitled to on his statement of case. “This rule enables the court to proceed
on the basis of the claimant’s unchallenged particulars of claim. There is no need to
adduce evidence or for findings of fact to be made in cases where the defendant has not
disputed the claimant’s allegations... Examination of the merits will usually involve
unnecessary expenditure of time and resources and hence contrary to the overriding

objective. It also runs the risk of needlessly complicating matters if an application is
later made to set aside the default judgment ...”

“I recognize that the general approach outlined above could need modification in an
appropriate case, for instance if the Court concluded that the Claimant’s interpretation
of the words complained of was wildly extravagant and impossible, or the words were
clearly not defamatory in their tendency.”

The reference to CPR 12.11(1) is to the UK Civil Procedure rules. To my
mind our own rule 12.10(4) bears the same interpretation, so this Court will
not hesitate to adapt a similar approach and move swiftly now to the

assessment of damages.

Assessment:
Counsel for the Claimant begun his most helpful submissions with the

sacrosanct principle that the award of damages in case of defamation ought
to be compensatory in nature. The aim being to put the Claimant, as far as
possible in the same position he would have been in had there been no
publication of the libelous material. He quoted from John v MGN Ltd
[1996] 2 All ER 35 at page 47-48:



(17)

(18)

The successful plaintiff in a defamation action is entitled to recover, as general
compensatory damages, such sums as will compensate him for the wrong he has suffered.
That sum must compensate him for the damage to his reputation vindicate his good
name; and take account of the distress, hurt and humiliation which the defamatory
publication has caused. In assessing the appropriate damages for injury to reputation
the most important factor is the gravity of the libel; the more closely it touches the
plaintiff’s personal integrity, professional reputation, honour, courage, loyalty and the
core attributes of his personality, the more serious it is likely to be. The extent of
publication is also very relevant: a libel published to millions has a greater potential to
cause damage than a libel published to a handful of people. A successful plaintiff may
properly look to an award of damages to vindicate his reputation: but the significance of
this is much greater in a case where the defendant asserts the truth of the libel and
refuses any retraction or apology than in a case where the defendant acknowledges the
falsity of what was published and publicly expresses regret that the libellous publication
took place. It is well established that compensatory damages may and should
compensate for additional injury caused to the plaintiff’s feelings by the defendant’s
conduct of the action, as when he persists in an unfounded assertion that the publication
was true, or refuses to apologise, or cross-examines the plaintiff in a wounding or
insulting way. Although the plaintiff has been referred to as ‘he’, all this of course
applies to women just as much as men. [emphasis added].

The Court will therefore seek to compensate Mr. Barrow for the injury done
to his reputation and to his feelings. Any aggravating factors will also be
considered so that a determination that is not only compensatory but also,
vindicatory could be made if deemed necessary.

Gravity:

Counsel has asked that the libel complained of be viewed as the most
“serious of sorts” because it attacks the Claimant’s personal integrity,
professional reputation and other core attributes. As he puts it “(he) is painted
as a reprobate of the highest order.” | do agree than what is presented in this
matter does strike at the heart of Mr. Barrow’s reputation. He is engaged in
the finance business where honesty and integrity are the corner stones. To
undermine that in anyway must have a serious effect on him personally and
professionally. Then to impute corruption at such a scale and involving

other government officials really exacerbates the matter. There has been



(19)

(20)

deliberately laid out for public consumption, (after the author’s reflection on
content) a web of depravity with not even the least amount of tangible
evidence being provided to support any part of it where this claim stands

undefended.

Extent of Publication:

The Article was published on the worldwide web from the two sites and it
has been pleaded that a substantial number of users have accessed it and read
the offending words. There is no presumption in law that the mere placing
of an article on a public website is proof of publication to a substantial
number of persons within the jurisdiction, see Al Amoundi v Brisard and
another [2007] 1 WLR 113. But availability on the internet is a certain

indication that its reach and effect are not greatly restricted.

| find sufficient has been provided from which the Court could reasonably
infer that a substantial number of persons within the jurisdiction accessed the
article. The article was published in a Belize named publication whose
contents relate mainly to Belizeans and those resident or connected to
Belize. The offending article itself focused on high profile Belizeans and
corruption. That makes for sensationalism and heightened interest. A
number of persons within Belize brought the article to the Claimant’s
attention. All of this, taken in light of the 7,437 persons who liked the
Facebook publication (see Tab B attached to the affidavit of Anwar Barrow
filed on the 9™ July, 2018), makes it a fairly easy and appropriate inference

to make.



(21)

(22)

(23)

(24)

Evidence of Harm:

From the Court’s discussion on the gravity of the libel it is obvious that
significant harm would be inferred. When all is said and done, all that a man
really owns is his good name and Mr. Barrow’s has been ravaged by the
Defendants. He explains that he was disturbed and embarrassed. He has
been ridiculed by those he considers reasonable.  He deserves to be
vindicated by the restoration of his pride and reputation.

Aggravation:
No apology whether private or public was ever made by the Defendants. In

fact, the Claimant’s pre-action letters were ignored. The offensive article

remains on both websites to date. This certainly aggravates the damages.

The Claimant asks that several other offensive publications be considered
either as proof of malice or a pattern of reprehensible behaviour. While this
may show the Defendants’ state of mind, it is not indicative of intent at the
time of publication. More importantly, Halsbury Laws of
England/Defamation (Volume 32 (2012))/3 paragraph 751 while
discussing the possibility of a Defendant’s actual malice aggravating the

damages, explains: ‘if the evidence incidentally establishes another cause of action,

the jury should be cautioned against awarding damages in respect of it.... If the evidence
is offered merely for the purpose of obtaining such damages, it will be properly

rejected.”

By his own admission the Claimant felt the other publications were
defamatory but he had chosen not to pursue that course. | therefore do not

believe it wise to award aggravated damages as a result of any malicious



(25)

(26)

(27)

(28)

intent. The Court also has no intention of effectively chilling journalistic

freedom on matters.

The Claimant also submits that previous judgments against the Defendants
remain unsatisfied to date. | state clearly that this is neither the time nor

place for unsatisfied judgments to be discussed, considered or addressed.

Assessment:

Damages in defamation cases are said to be at large but consideration could
still be made of comparative decisions in the jurisdiction. Counsel presented
as comparatives Lois Young Barrow v Andrew Steinhart, Belize Times
Press Limited Claim No0.561 of 2006. Here a senior attorney (Anwar
Barrow’s mother) was described as greedy, hypocritical and malicious
which imputed that her fees were unconscionable and extortionate and she
was money grabbing, unethical, unprincipled and amoral. She was awarded
$30,000.

Robert Garcia v Andrew Steinhart and Belize Times. John Flowers v
Andrew Stienhauer and Belize Times Limited Claims No. 4 and 5 of 2006.
Both Claimants were found to have been defamed in an editorial as being
incompetent, dishonest, and fraudulent, cruel and unconscionable towards
staff and generally to have mismanaged the company and sabotaged its
operations. Mr. Garcia was the General Manager while Mr. Flowers was
the Operations Manager. They were each awarded $30,000 upon discussion

of the Lois Young Barrow case (above) and the Said Musa case (below).

The Court noted at paragraph 48 that although “(i) t is desirable to award the

same or similar damages for wrong in the same tort in the same jurisdiction, unless there



(29)

(30)

(31)

are particular facts which warrant departure ... over time higher damages may be

awarded to take into account inflation.”

Said Musa v Ann Marie Williams, Harry Lawrence & Reporter Press Ltd.
Claim No. 376 of 2005. The then Prime Minister of Belize had been
defamed in an editorial where it was disclosed that he had committed illegal
acts; written off $16 million in back taxes in exchange for which he received
funding for his campaign; was a man of disrepute who had abused his office
and position for political purposes and personal motives, was corrupt and
dishonest. The Court gave an award of $25,000 while acknowledging at

paragraph 50 that although ““the Claimant by his very position is subject to intense
public scrutiny and comments and criticisms ... this must not be a licence for unfounded

and unsubstantiated attacks on him.” N0 comparables were discussed.

Belize Times & Amalia Mai v Manuel Esquivel, Civil Appeal No. 7 of
1993 the Prime Minister and Minister of Finance was vindicated with an
award of $25,000 which the Court of Appeal upheld. The published front
page article was understood to mean that the Prime Minister was dishonest,
untruthful, deceitful, had used his office to dishonestly enrich himself in
breach of the public trust and had had lied after buying for his own benefit
shares worth $300,000 in Belize Hotels Development Limited

Sittee River Wildlife Reserve et al v Thomas Hershowitz & Independent
Owners of Sanctuary Belize Claim No. 131 of 2016. The Claimants, real
estate developer and realtor had been defamed in a letter written to the
President of the Institute of Chartered Accountants of Belize and published
on the Second Defendant’s website and Facebook page along with other
statements. They were said to have been dishonest and fraudulent in relation

to the Sanctuary Belize Project. They had swindled home owners, illegally

10



(32)

(33)

(34)

foreclosed, stolen sales tax and misappropriated or embezzled project
money, while engaging a known felon as a business associate. They were
awarded a total of $90,000.00 general damages ($30,000 to the first and
$60,000 to the second), plus $30,000.00 aggravated damages (to the second).

No comparables were discussed.

Counsel urged that as there seemed to be no real uniformity in the awards
made, this Court ought to consider $30,000 as a minimum only. Particularly
since there was very little reference to decided cases within the jurisdiction
and most of the cases are of some vintage. He urged that the assessment
begin no lower than $40,000 and submitted $50,000 as fair when the socio

economic conditions of Belize are considered.

The Court having considered the comparables provided and the
circumstances of this case finds an award of $40,000 to be appropriate
compensation for the distress caused and for the vindication of Mr.
Barrow’s reputation. The court also considered that the Defendants have
refused to apologize or to remove the offending material and an injunction

against the continued or repeat publication will also be ordered.

Determination:

Accordingly, default judgment is entered for the Claimant in the following

terms:

The sum of $40,000 is awarded as damages against the Defendants for
their defamatory publication against the Claimant.

Aggravated damages in the sum of $10,000.00.

Interest on the total award at the rate of 6% per annum from the 17"
November, 2017, the date of publication to the date of judgment herein

11



and thereafter at the statutory rate of 6% per annum until the sum is paid
in full.

Each of the Defendants or agents or howsoever is hereby prohibited from
repeating the defamatory words or any similar words to the effect of and
concerning the Claimant.

Costs is awarded to the Claimant on the prescribed basis. | rely on

Counsel to calculate.

SONYA YOUNG
JUDGE OF THE SUPREME COURT

12



